Kära klädindustri, hur ni kan tjäna mer pengar

05/08/2015 21:04


Jag har full förståelse för att ni som bransch inte har för avsikt att ta något som helst ansvar för era kära kunder. Ni är som sagt framför allt en industri som har ett enda mål, att tjäna pengar. Det här med feminismens framfart har kanske inte börjat oroa er än. Jag påstår inte att det finns några större anledningar till oro. Men nu börjar främst kvinnor inse att deras kroppar är till för dem, och inte enbart något som skall vara snyggt att kolla på. Det här med att kvinnor är objektiv som måste passa in och godkännas inom rammen för vad ni anser vackert (smal) är snart förbi.


Först vill jag förtydliga hur jag tänker. Det finns generellt två sätt att sälja en produkt till en kund. Antingen har man en bra produkt som håller måttet. Sen finns det ett mer beprövat alternativ som går ut på att manipulera och få offret (kunden) att tro att vi inte direkt duger men är välkomna ändå. Genom att utnyttja retuscherad reklam med översmala kvinnor så får vi kunder lära oss från barnsben vad som förväntas av oss. Det är inget fel i att vara smal, men felet ligger i att tvinga i allmänheten en falsk bild av verkligheten. När kläderna på mannekängdockorna måste sättas på med stödjande nålar i på ryggen så är det något som är fel. En produkt som säljs på fel villkor.


Men min tanke med denna text är inte att hänga ut er, klädindustrier, som de kalla kapitalister som gör att våra ungdomar faller offer för olika ätstörningar. Jag vill bara ge er ett litet tips om hur ni ska tjäna mer pengar.


Nr 1. En död kund kommer inte fortsätta handla hos er. Jag vill inte påstå att översmala retuscherad reklambilder är den enda anledningen att folk faller in i ätstörningar, men de hjälper inte. En kund mindre. (Inte bra.)


Nr 2. En vän till mig skulle köpa en nyårsklänning, men en titt bland de allt för smala mannekängdockorna fick henne att tappa lusten och återanvända någon gammal klänning. Att få en vacker normalviktig kvinna att känna sig ovacker är inte bra för försäljningen. En kund mindre. (Inte bra.)


Nr 3. Det finns faktiskt flera exempel på klädföretag som slutat retuscherad modellerna och som får ökad försäljning (https://www.metro.se/nyheter/kladjatten-slutade-photoshoppa-modeller-nu-okar-forsaljningen/EVHnkd!ciXQjcQonUPxA/ ) Om företaget får kunden att känna sig sexig och vacker så ökar chansen att kunden köper något att pryda sin sexiga kropp med.


Nr 4. Sluta använda ordet plussize för normalsmalla modeller. Tyvärr men det gör mig verkligen inte köpsugen. En kund mindre. (Inte bra.)


Jag vill inte säga att det är direkt korkat att marknadsföra sig på ett sätt som gör att kunderna lämnar er, men jag finner inga andra bättre passande ord. Även om försäljningen verkar gå bra så är det kanske svårt att mäta förlorade inkomster. Och även om ni inte har något direkt ansvar för de kunder som råkar dö p.g.a. diverse ätstörningar så påverkar det säkerligen försäljningen även det. Jag önskar att ni som företag skulle inse vilken makt och utrymme ni besitter och att ni skulle använda detta på ett bättre sätt. Önskar ni kunde förstå hur mycket ni skulle kunna tjäna på att sluta sprida en falsk bild av verkligheten, för oss alla. Men det jag önskar främst är att min vän kunde få tillbaka de mer än tio år som hennes ätstörning tog ifrån henne, då hon lätt sådana som er definiera ordet vacker.


PS. Jag hade en vän som hamnade i komma som resultat av sin ätstörning, den månaden blev det ingen shopping för henne. En kund mindre. (Inte bra.)


/Emerald Eye