I like the view from the top

11.04.2015 18:24


Vad är det som hindrar kvinnor att vilja nå chefspositioner?


En vän som tittat en del på ett visst bröllopsprogram beskrev en av de viktigare slutsatserna. Som brud ska man aldrig ens kolla på de klänningar som man inte har råd med. Om man skulle begå ett sådant misstag så är risken stor att ingen av de klänningar som man faktiskt har råd med kommer duga. Innerst inne vill man ha den där klänningen som man faktiskt inte har råd med. Hade man inte kollat så hade man i slutändan blivit mycket nöjdare med den man faktiskt väljer.


När jag var yngre så var jag aldrig direkt hästintresserad. Innerst inne visste jag att det skulle vara omöjligt att övertala mina föräldrar att investera i en sådan hobby. Varför skulle jag då riskera att göra mig själv besviken. Det var tillräckligt omöjligt att övertala dem att jag ville börja spela fotboll. Idag tycker jag inte ens om att se på fotboll.


Kommer att tänka på en fråga som ställdes i någon intervju där en kvinna blir frågad vilken position som hon föredrar. Frågan hade en viss sexuell antydan men hennes svar var klockrent. Hennes svar blev CEO. Instinktivt tänkte jag, jaha en kvinna som vill bli chef. Ovanligt. Sen tänkte jag efter, varför är det ovanligt?


Läste precis en artikel om hur dagens historieboksförfattare suddat bort kvinnor från historien. Ok, de kanske inte hade ont uppsåt men de hade helt enkelt inte förväntat sig att hitta kvinnor i historien och därför inte ens letat upp dem. Plötsligt får vi en bild av att jämställdhet har kommit ganska långt ändå i dagens samhälle, men vid en mer korrekt granskning av historien upptäcker vi att det visst fanns väldigt starka kvinnor även då. Starka kvinnor med makt. Starka förebilder som vi kvinnor i dagens samhälle berövats. Istället finns dokusåpor som Hollywoodfruar på tv.


https://magasinetneo.se/artiklar/ett-historiskt-misstag/


När jag sen innerst inne tänker, en chefsposition är nog lite för mycket att hoppas på. Det är säkert tråkigt, ensamt på toppen. Inget för mig. Vad är det nu askungen säger... Men vem vill ändå gå på en bal på slottet?


 /Emerald Eye,