Feminism, ett offer för populismen

16/03/2015 09:04


Jag har mer och mer börjat förstå en sak som gör mig mer och mer orolig. Jag har alltid varit intresserad att psykologi och insåg att feminismen är väldigt intressant ur den synpunkten. Detta resulterade i att jag började blogga och många av mina texter kom att handla om just feminism. Jag deltog i en del feministiska diskussioner och försökte sprida mina blogginlägg via dessa feministiska forum. Men där tog det liksom slut.


Vad gjorde jag för fel? Till att börja med så har jag nog fel feministiska åsikter. Med fel ur den populistiska synvinkeln, så menar jag för oextrem. Jag tycker inte att män är en sjukdom eller att enbart män står till svars för det strukturella patrikala förtrycket. Därför har jag en blogg som både kvinnor och män uppskattar. Ur ett populistiskt synsätt så räcker inte det. Om jag som feministisk bloggare inte fått några dödshot, så existerar jag förmodligen inte eftersom min text väcker såpass lite uppseende. Det är först när man kommer med extrema påhopp som man märks och blir delad. Det är först då man för feminismens talan. Utåt sett.


Varför anser jag då att feminismen tar stryk p.g.a. populismen? Förut så kände jag mig inte alls ifrågasatt om jag berättade att jag var feminist. Men nu. Nu blir jag kallad manshatare. De feministiska bloggare som hörs och syns mest har enligt min mening relativt extrema åsikter och kränkande sätt att utrycka sig. Men någonstans så är det ända sättet att synas. Plötsligt ger det feminismen ett ansikte som inte riktigt representerar det.


Jag har vid vissa tillfällen blivit kallad för antifeminist eftersom jag vägrar acceptera att "män har inget att göra i den feministiska debatten". Absolut jag förstår idéen med tolkningsföreträde. Tolkningsföreträde är en term som innebär att, man inte ska tro att man förstår en sak man inte kan förstå fullt ut. Används mest av feminister för att förklara för män, att män inte till 100 % kan förstå hur det är att vara kvinna. Tyvärr så har jag sett att det mer och mer missbrukas för att i princip be män hålla käften.


Men bara för att män inte alltid förstår hur det är att vara kvinna, så förstår inte kvinnor alltid hur det är att vara man. Bara för att män anses ha flest privilegier så betyder det inte att de inte förstår hur det är att bli förtryckt. Dessa patrikala strukturer förtrycker även dem.


”Man up”. Var en man.


Jag och min bror var nyligen vid en pub. Jag beställde en öl och han en kopp te. Självklart var det något som den kvinnliga servitrisen var tvungen att kommentera. Oj vilken mjuk man min bror måste vara. Även om det inte var en kommentar med ont uppsåt, så lämnade den en bismak efter sig. Detta kanske var ett sidospår, men min poäng var att även om kvinnan inte hade uppsåt, så upprätthöll även hennes beteende de så kallade patrikala strukturerna.


För några månader sedan så fick jag igenom en debattartikel via nyheter24 där jag föreslog att photoshopade bilder i media borde märkas för att förtydliga att de vidhåller ett ideal som är orealistiskt. Ingen som tydligt motsatte sig idéen. Men där tog det slut. Artikeln innehöll inga direkta påhopp eller något kränkande och ganska snabbt försvann den bort i skymundan. Sedan lyckades jag inte få igenom någon mer text via dem. Den typ av text jag skriver ger förmodligen inte tillräckligt många klick. Plötsligt har min möjlighet att föra feminismens talan sakta förminskats då jag föredrar logiska förklaringar framför kränkande påhopp.


Jag vill inte säga att man inte bör dela sånt som är upprörande eller uppseendeväckande. Men när man inte inser vikten av att dela vettiga saker, så blir konsekvensen att de försvinner i skymundan. Vi får ett samhälle där hjulet hela tiden tvingas uppfinnas på nytt. Ett samhälle som inte rör sig framåt.


/Emerald Eye